Type: Terapeut
Kategori: Angst
Kort beskrivelse: Angst
Beskrivelse af problem: eksamensangst
Behandling: En kollega spurge mig, om jeg ville “banke” en elev, før hun skulle til eksamen.
Jeg sagde OK selvom Jeg vidste godt, at det er bedre at forebygge eksamensangst i godt tid før, men det var der ikke tid til, så en slags brandslukning for at fjerne den værste angst.
Jeg kom så i tanke om, at man jo kan blive temmelig træt af at blive banket, og foreslog derfor hun kom dagen før eksamen.
Jeg havde forberedt et lokale med grøn dug etc. så det lignede eksaminationslokalet. Jeg ville gerne
have brugt det rigtige lokale, men det var optaget.
Inden vi gik ind i lokalet, spurgte jeg hende hvor nervøs hun var. Meget nervøs sagde hun.
Vi gik ind i lokalet og satte os ned. Jeg forklarede hende om TFT og hvordan hun kunne behandlede sig selv, demonstrerede også dette for hende.
Spurgte hende, hvor nervøs hun var, nu hun så lokalet og den grønne dug. Mine ben ryster svarede hun, min vurdering SUD 10.
Bad hende lave OP og bekræftelse om de rystende ben, samt udførte sandwich sammen med mig.
Jeg ville gerne have hun selv lavede sandwich, dels så hun kunne gøre det hjemme hvis angsten kom igen, dels var jeg lidt forsigtig med at skulle banke hende, da det drejede sig om en 2E pige (anden etnisk herkomst).
Vi fik banket rystelserne væk SUD 0.
Spurgte hvad der var det værste ved eksamen. At man dumper. Bankede på det, til det var neutralt.
Har du haft nogle ubehagelige oplevelser med eksamener tidligere. Nej bare altid nervøs.
Hun kunne heller ikke lide at tale med eller for andre folk. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Bankede på det sammen
Bad hende dernæst gå op til computeren og begynde at fremlægge for mig, vi legede eksamen.
Det gik meget godt, selvom hendes fremlæggelse ikke var færdig.
Hun var roligt nu. Jeg kan godt tænke på eksamen i morgen uden at blive nervøs sagde hun til sidst. OK..SUD 0
Hun var afslappet og træt
Husk at banke dig, hvis du bliver nervøs, var mine sidste ord til hende.
Vi aftalte at mødes lige før eksamen næste dag.
Jeg følte selv, det var en god session
Men på Eksamensdagen:
Der gik lidt kuk i timeplanen, hun skulle op før end planlagt.
Hun var igen nervøs, og vi havde kun et kvarter. Hun havde prøvet at banke sig, men uden held
Det var et nyt aspekt, der var dukket op. Hun skulle fremlægge i 20 minutter, men havde kun fået lavet
en fremlæggelse, der kunne vare i ti minutter.. Så nu ville hun dumpe mente hun, og tænk på, at så var der mere tid de kunne stille spørgsmål i, og hvad nu hvis hun ikke kunne svare.
Jeg udførte OP på hende og sandwich flere gange for at få rystelserne i benene væk. SUD 5.
Dernæst bankede jeg på hendes udsagn, ved ikke hvad jeg skal sige, kan ikke svare på spørgsmål.
Hun gik op. Jeg hørte siden fra lærer og censor hun havde stammet lidt i begyndelsen, men så talt godt og længe selv, og havde kunnet svaret på spørgsmålene. Hun klarede skærene.
Resultat: Klient kunne gennemføre eksamen uden at gå i stå