Type: Terapeut
Kategori: Angst
Kort beskrivelse: Angst
Beskrivelse af problem: eksamensangst
Behandling: Jeg var ude på en anden handelsskole som censor. De skulle op i case-eksamen, hvilket vil sige de havde fået 8 opgaver, de skulle have løst i forvejen. På eksamensdagen kunne de efter eget valg fremlægge en af opgaverne, hvorefter censor kunne udvælge 1-2 andre opgaver, som eleven også skulle redegøre for.
Der kom så en elev ind, som var rystende nervøs – indikerende en SUD på 10. Hun var til omeksamen. Jeg tænkte straks, at man kunne prøve at lave lidt "brandslukning" her - ved at banke hende for at dæmpe hendes nervøsistet lidt... Det kunne kun blive en nødløsning, fordi jeg godt ved, det tager noget tid at fjerne eksamensangst, og en behandling burde ske ad flere omgange før eksamen. Der var endvidere også andre elever der skulle op bagefter, så tiden var knap.
Jeg havde ikke tid til at forklare hende noget om TFT.
Efter OP bankede Jeg hende nogle runder traumesekvens, mens hun focuserede på sin nervøsitet., hun blev lidt mere rolig....og sagde tak, hun kunne mærke der skete noget. Hun fortalte mig under bankningen at hun havde eksamens-og præstationsangst og også var nervøs, da hun dumpede sidste gang. Hun var gået helt i sort, og kunne derfor ikke bestå eksamen dengang.
Hun skulle til at gå igang, men stoppede og jeg bankede hende lidt igen sandwich – denne gang, hun blev mere rolig (SUD 4-5). Det gik dog noget trægt med fremlæggelsen, og jeg tænkte om jeg skulle banke hende under hele eksamen, men en eksamen er jo en eksamen
.
Jeg bad læreren hjælpe hende ved at stille hende nogle spørgsmål om opgaven. Hun var topforberedt og kunne svare på alt, og havde også nogle flotte PowerPoint dias etc....det have dog været mere optimalt, hvis hun selv kunne fremlægge..men ok....efter 7-8 minutter tøede hun op-- TFT virkede så lid forsinket. Og hun kunne endog grine. Og det gik meget bedre med selv af fremlægge..
Så skulle hun redegøre for et spørgsmål, jeg valgte organisationsplan før og efter en ændring i firmaet...Hun var helt rolig nu og kunne redegøre for opgaven/spørgsmålet helt selv og meget flot.
Efter hendes ansigtsudtryk og reaktion i 2 halvdel af eksamen, var det mit indtryk, at hun var nede på en 2'er i SUD.
Hun bestod og fik endda en god karakter og var meget glad. Takkede endnu engang for behandlingen.
Læreren var enig med mig i, at hun ikke havde bestået uden TFT.
Resultat: Hun blev så rolig efter behandlingen, at hun kunne gennemføre sin eksamen, og bestå med en flot karakter