Type: Klient
Kategori: Læse/skriveproblemer
Kort beskrivelse: Eva blev testet ordblind midt i 3. klasse og går ved behandlingen i 5. klasse. Qua sin ordblindhed, som har ledt og leder til mange nederlag i folkeskolen, er Eva frustreret over sin skolegang og kæmper med sit selvværd og dårlige tanker.
Resultat: Der er benyttet opdigtet navn
Behandling:
Eva har til første behandling valgt en bog, med et lidt højere lix-tal end hun er vant til at læse. Hun læser først i 1 minut hvor hun går i stå og falder over ordene – ganske som hun plejer. Derefter læses der i 2 minutter, hvor hun bankes på håndkanten. Eva har en oplevelse af at det gled lidt nemmere end første gennemlæsning. Jeg, som mor, synes ligeledes anden gennemlæsning var mere flydende.
Eva er blevet opfordret til at bruge ”håndkantslag” når hun udfordres i skolen. Hun oplyser, at hun ikke har gjort brug af det. Hun synes det er ”mærkeligt at gøre det foran de andre” siger hun. Så på trods af den positive oplevelse ved første gennemlæsning, har hun ikke villet/kunnet overføre det til skolen.
Eva bliver meget følelsesmæssigt påvirket, når hun ikke kan finde ud af opgaverne i skolen. Jeg tror umiddelbart hun er så meget i affekt, når det sker, at hun ikke tænker på at anvende ”bankningen”.
Under behandlingen griber Eva ned i en følelse, hvor hun havde gjort sig meget umage, men alligevel blev placeret på det ”dårlige” hold – SUD 4. Marianne bankede på denne følelse og fik den banket væk - SUD 0. Hun har efterfølgende en tung fornemmelse i kroppen SUD 6. Der bliver derefter banket på den tunge fornemmelse, som også bankes væk – SUD 0. Herefter føler hun sig let i kroppen og føler sig tanketom.
Eva siger hun føler sig meget afslappet efter behandlingen.
Under behandlingen observeres det, at hun gaber mere end sædvanligt og synes nogle af øvelserne er lidt fjollede og har derfor lidt svært ved at give sig hen til dem – fx den hvor man skal nynne – her griner hun i stedet.
Eva har været svær at motivere til sin daglige lektie (5 minutters læsning med ”håndkantslag”). Hun siger selv at det er mærkeligt og har svært ved at finde mening i det.