Type: Terapeut
Kategori: Andet
Kort beskrivelse: Andet - Eksamensforberedelse
Beskrivelse af problem: Udfordringen M på 34 år er ved at tage en efteruddannelse. Under eksamensforberedelse har det altid været sådan, at hun afholder sig fra sociale aktiviteter for at kunne fokusere på eksamenslæsningen – men alligevel bruger hun ikke tiden på læsning/forberedelse. Overspringshandlinger vinder over eksamenslæsningen, og det er forbundet med en følelse af skam hos M. Hun føler sig fanget i en indre dialog mellem to sider af sig selv; “den stræbsomme”, der forbereder sig maksimalt, og “den pjækkende” som kun kredser om bøgerne og bruger tiden på alt muligt andet. Ønsket mål M er vant til at klare sig godt til eksamen, så hendes ønske er ikke at kunne koncentrere sig bedre om læsningen, men i stedet at have det godt med at lave andre ting i eksamensperioden og ikke bebrejde sig selv, når hun vælger at bruge tiden anderledes.
Behandling: Ved behandlingens start ligger skamfølelsen på en 10´er på en skala fra 0 til 10, hvor 10 er værst. Under samtalen om skammen bliver det tydeligt, at følelsen sidder i kroppen, og jeg banker på forskellige punkter, mens M fokuserer på ubehaget, som gradvist mindskes.Ved sessionens afslutning er ubehaget fuldstændig forsvundet, og M føler sig rolig, fredfyldt og let ved tanken om at tillade sig selv andre aktiviteter end læsning.
Resultat: M´s tilbagemelding efter eksamen er, at hun I forberedelsesperioden har lavet andre ting med god samvittighed, og at skammen aldrig er vendt tilbage – og så fik hun endda 12 til eksamen.