Type: Klient
Kategori: Traumer
Kort beskrivelse: Mobning i folkeskolen
Resultat: Sidder i en ”hestesko”, flere børn er syge, man må rykke plads. Jeg sidder i midten. En pige har fået de andre ved siden af mig til at sætte sig ude i siderne, så jeg sidder udstillet og alene i midten. Læreren lader det ske.
Bo banker i ca 45. min.? på den konkrete situation, hvor han får mig til at mærke ubehaget ved at sidde inde i midten hvor jeg er stivnet og handlingslammet. Min strategi i situationen er at lade som ingenting. Jeg ser mig selv udefra. Han får mig tilbage i situationen (med lukkede øjne), hvor jeg kan mærke sitren i benene og impulser til at løbe. Jeg føler mig fanget og at der er en larmende stilhed og et slags tomrum, som jeg er fanget i. Han spørger om der dukker tanker el. billeder op. Jeg ser og mærker helt fysisk hvordan jeg er tilbage i klasselokalet og sætter mig ned ved side af lille J på vel 13 år? Og bliver en støtte for mig selv til at være til stede og lytte til, hvad jeg har brug for at gøre. Jeg kommer frem til, at jeg har brug for at skifte skole. Da der ingen udsigt til forståelse el. forandring af klassedynamikken er. Jeg begynder at grine og tænke, at de små møgunger og den inkompetente lærer ikke skal holde mig tilbage for at få og have et godt liv. Ubehaget fordamper. Jeg mærker en klar forbindelse til den jeg er i dag, at den lille og voksen J smelter sammen.
Resultat: Jeg vidste med det samme, at behandlingen havde fået en permanent virkning. Da Bo og jeg taler sammen igen, er jeg interesseret i at få andre behandlinger. Da jeg simpelthen helt er sluppet af med en gammel stress respons, hvor jeg vil væk, når jeg skal sidde og stå tæt med andre i en gruppe. Tanken om den specifikke situation giver intet ubehag. Det er bare et minde. Jeg er ivrig efter at slippe af med flere, gamle, ubehagelige minder.