Type: Terapeut
Kategori: Andet
Kort beskrivelse: B er en pige på 10 år, der bor sammen med hendes storesøster, der er 3 år ældre, samt begge hendes forældre. Hun skal starte i 4 klasse efter sommerferien. B er en pige, der er konstant på overarbejde og har så travlt med at styre alle hendes relationer. Hun er i konstant konkurrence med storesøster og B fortæller at hendes søster siger at hun er sindssyg. B udmattes af denne måde at være i verden på. Hun har et voldsomt temperament, som kommer til udtryk med råb, skrig, eder og forbandelser og nogle gange kaster hun med ting. Når disse voldsomme anfald er overstået, har B det så dårligt og hun er ked af at hun bliver så vred. Hun fortæller at det føles som om hun brænder sammen oppe i hovedet. Hun vil så gerne have hjælp til ikke at gå amok.
Behandling: Jeg har bedt B om at tage hendes bedste bamse med og jeg fortæller og viser hende, at jeg vil banke forskellige steder op hende og hun skal banke de samme steder på bamse.
Jeg beder hende tænke på sidste gang hun gik amok og hendes ubehag/vrede er på 10. Hun beskriver en stor sort klump inde i hovedet og i maven.
Jeg tapper med fuld sekvens og B tapper på bamse. Mor er i rummet og jeg beder hende om at tappe på sig selv samtidig, for at blive fortrolig med metoden, så hun kan hjælpe B derhjemme.
Efter mange gentagelser er de sorte klumper væk og SUD er på 0. B falder i søvn og jeg lader hende hvile en stund.
Vi har haft 3 sessioner og både mor og B oplever at hendes anfald ikke er så ofte og Mor kan som regel gå lov til at tappe på B, inden hun kommer helt op i det røde felt. B har selv lært ”at vende batterier” og det hjælper hende i skolen og i klubben.
Jeg har tidligere haft en forløb med forældrene og hele familien. Jeg har lavet en samspilsanalyse MIM på baggrund af videooptagelser og efterfølgende rådgivning. Dynamikken er blevet bedre i familien og forældrene mere bevidst om, hvordan de hjælpe B ved at tage ansvaret fra hende. Det har været hjælpsomt, og B´s nervesystem er faldet mere til ro, men de automatiske reaktioner var B stadig fanget i. Derfor gav det god mening at prøve med terapeutisk tapping.
B har fået noget tilbagefald efter skolestart. Hun er blevet så urolig igen og får det ene sammenbrud efter det andet. Jeg har aftalt en ny tid med B´s mor efter min ferie. Desuden har jeg anbefalet at B bliver psykiatrisk udredt, idet jeg fornemmer der kunne være en mild autisme eller ADHD. I forhold til skolen er det desværre vigtigt for at kunne få hjælp og støtte, at der er en diagnose, så der kan bevilliges støttetimer til B.
Resultat: Vi har haft 3 sessioner og både mor og B oplever at hendes anfald ikke er så ofte og Mor kan som regel gå lov til at tappe på B, inden hun kommer helt op i det røde felt. B har selv lært ”at vende batterier” og det hjælper hende i skolen og i klubben.