Type: Terapeut
Kategori: Læse/skriveproblemer
Kort beskrivelse: Klient, 30 år; opdager i 3. kl. at hun ikke er, som de andre elever; testet ordblind i 4.kl.; kommer i specialklasse i 7. kl. - føler sig udenfor og anderledes, hører ikke til; laver ballade i timerne; i dag når hun læser kan hun ikke læse fx navne, ord hun ikke kender, ikke bruger særlig meget; meget umotiveret for at læse; anvender undgåelsesstrategier fx lader andre tage over fx på job.
Behandling: Ikke god nok; ondt i maven; SUD = 7
Fuld sekvens: "Selvom jeg ikke er så god, som de andre, så..."
"Selvom jeg ikke er god nok, så..."
Resultat: SUD 0 =
Klient har det rart i kroppen; læsevanskeligheder har ingen betydning mere; det er bare sådan det er; det kommer, når det kommer; det føles slet ikke forkert mere
Antal behandlinger: 6 behandlinger, hvoraf én er beskrevet
Behandlingsperiode: 07.07.22-11.08.22
14.07.22: Læser 10 sider hver aften; gør det bare; springer ikke ord over mere; gør alt for at læse alle ord; staver de ord hun ikke kender og får det til at give mening; gå-på-mod og motiveret for læsning; god forståelse af det læste; læser kun teksten en gang; banker håndkant 2 gange på de 10 sider
19.07.22: læser byskilte bedre (hende og manden har altid gjort det og nu skal han ikke rette så mange navne mere: købt ismaskine og på eget initiativ læst manual (før gav hun den videre til manden)
Læsetest 11.08.22: læser højt, tydeligt, naturlige pauser ved komma og punktum, god læseforståelse, fin læsehastighed