Type: Terapeut
Kategori: Andet
Kort beskrivelse: Andet - Indlæring
Beskrivelse af problem: Min fransklærer syntes jeg er dårlig til fransk
Behandling: Klienten er en skoleelev på 15 år, som klare sig godt i de fleste fag i skolen. Fransk er et problem, da læren stiller ”for store” forventninger til eleven formåen.
Vi starter med at snakke og os ind i problemet og følelsen. SUD 6. Så bruger vi sætningen: ”Min fransklærer syntes jeg er dårlig til fransk” mens jeg banker sandwich sekvensen. Følelsen sidder i maven. Klienten bliver tydeligt irriteret og ”mister” flere gange koncentrationen. Vi går derfor over til at bruge sætningen. ”Selvom min fransklærer syntes jeg er dårlig til fransk, så elsker jeg mig selv helt og fuldstændigt.”
Situationer er dog uændret og klientens ubehag er nu på SUD 7.
Da jeg spørger ind, giver klienten udtryk for at være meget irriteret på sin fransklærer, selv om det egentlig også er afslappende at lave ”det du gør.”
Vi fortsætter så med sætningen: ”Selvom jeg er irriteret på min fransklærer, så elsker jeg mig selv helt og fuldstændigt”, mens jeg banker en fuld sandwich sekvens.
Da jeg efterfølgende spørger klienten hvordan det føles nu, svare denne at: ”Jeg er helt afslappet – helt roligt”
På skalaen, siger klienten at denne SUD 0 og i CPL.
Bagefter er klienten lettere ”happy go lucky” med let til latter, og kan ikke mærke ubehaget.
Resultat: Klienten kommer forbi sin meget store irritation, som gør denne tydeligt rastløs. Klienten finder et roligt sted i sig selv, og efter sessionen sludre denne om at "Der er jo også værre og større problemer til."
Jeg oplever ikke problemstillingen som løst, hvorfor det vil være godt hvis klienten ønsker at fortsætte forløbet :)