Type: Terapeut
Kategori: Præstationsangst
Kort beskrivelse: Præstationsangst
Beskrivelse af problem: Natacha (15 år) blev nervøs, hvis hun skulle være i fokus – f.eks. skole/hjem samtale og fremlægning af projekter i skolen.
Behandling: Jeg bad Natacha tænke tilbage på sidste gang, hun var nervøs under fremlæggelse – og bad hende mærke i kroppen hvad, det var der skete. Natacha mærkede en voldsom spænding i benene, de rystede og låste sig helt fast – og det samme skete omme i ryggen og i hovedet. SUD 10. Mens Natacha forfulgte det fysiske ubehag, behandlede jeg med traume sekvensen. Da vi havde behandlet alle de tidligere oplevelser, hun kunne huske – bad jeg hende visualisere en kommende situation og forstille sig det, der kunne udløse nervøsiteten. Når det var behandlet og gået i 0 – pirrede jeg situationerne lidt, så det blev så pinligt som muligt – idet det primært var angsten for at blive til grin/ være pinlig, der udløste Natacha’s angst – men også bare det at blive kigget på – under disse provokationer bankede jeg under øjet, over mund, under arm og kravebenspunkt.
Derefter bad jeg hende i slutningen af sessionen, forstille sig at alle stirrede på hende, og at hun lavede noget pinligt, men nu var hun ligeglad, hun synes bare det var komisk. Jeg spurgte til spændinger i kroppen, men der var heller ikke nogen tilbage.
Resultat: Natacha har efterfølgende været i masser af situationer, hvor hun tidligere ville være nervøs, det er hun ikke mere. Under sidste klassediskussion stilte hun sig sågar på et bord, for at blive hørt og set lidt mere.